محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما در حاشیهی اکران فیلم «مرد بازنده» در چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: اگرچه الان برای نظر دقیق دادن درباره فیلم زود است، اما به طور کلی محمدحسین مهدویان با برگشتن به سمت همکاری با ابراهیم امینی به عنوان فیلمنامه نویس یک قدم به سمت فیلمسازی بهتر حرکت کرده. در یکی دو کار اخیر مهدویان، تاثیر حضور کمرنگ ابراهیم امینی احساس میشد.
این منتقد سینمایی ادامه داد: به نظرم فیلم «مرد بازنده» تا پیش از ۲۰ دقیقه پایانی یکی از بهترین کارهای محمدحسین مهدویان را دیدیم و همچنین یکی از بهترین فیلمهایی که در سینمای معمایی و پلیسی میتوان پیگیری کرد، اما انتظارم دربراه پایانبندی فیلم و جمعبندی همه مواردی که در کل فیلم ارائه شده بود، خیلی بیشتر از این بود.
مقدسیان با اشاره به تازگی اکران آثار و عدم امکان ارائه نظرات کارشناسی شده اظهار داشت: درباره هیچ کدام از نکاتم با قطعیت صحبت نمیکنم، چون فیلم تازه به نمایش درآمده و هنوز برای من تهنشین نشده، اما جمعبندی فیلم، برجستهترین موضوعی بود که به نظرم آمد. شیوهی کارگردانی و سبکِ فیلمبرداری که هادی بهروز همیشه در کارهای مهدویان انجام میدهد، در این فیلم اتفاقا همسو با محتوا بود، چون محتوای یک قصهی معمایی بود، از کلمهی جاسوسی نمیخواهم استفاده کنم. در این قصه یک معمایی باید حل میشد و آدمها باید مخفیانه یکدیگر را زیر نظر میگرفتند. پس این شکل از فرم و کارگردانی در این اثر معنا میدهد.
این منتقد سینمایی در پایان مهمترین قسمت قابل نقد اثر جدید مهدویان را جمعبندی آن دانست و گفت: به لحاظ کارگردانی، تدوین و مجموعِ نکات فنی و حتی بازیها، اتفاقات خوبی در فیلم افتاد. با قدرت و جدیت باید جواد عزتی را جدی بگیریم؛ بازیگری که مدتهاست حقش در جشنوارهها ادا نشده و به نظرم امسال وقت آن است جواد عزتی جدی ببینیم و بگیریم. چون حق او است. اما چیزی که الان ذهن من را مشغول کرده، ۲۰ دقیقه پایانی فیلم است که یا محافظه کارانه جمعی بندی شد و یا به قوت و قدرت باقی فیلمنامه نبود.